Uutiset

11.09.2012

KILTAMATKA ENGLANTIIN 7-11.9.2012

Kertomus Ilmavoimien Viestikillan matkasta Englantiin 7.-11.9.2012. Matkakohteina olivat mm. Duxfordin lentonäytös sekä Hendonin ja Uxbridgen sotilasilmailuaiheiset kohteet.

Meitä oli 41 hlöä Helsinki – Vantaalla perjantaina 7.9 puolenpäivän maissa, kun kokoonnuimme  lähtöaulaan lippujenjakoon.  Osallistujat olivat lähes kaikista Ilmavoimien killoista sekä myöskin 10 hengen ryhmä Ilmailumuseoyhdistyksestä, kattaen maantieteellisesti Suomen Rovaniemeltä Turkuun ja siltä väliltä.

Lento Lontooseen kesti vajaa kolme tuntia, Heathrowsta matka jatkui bussilla Cambridgeen, jossa majoittauduimme hyvätasoiseen  Double Three Hilton hotelliin. Yhteisen illallisen söimme hotellin ravintolassa, ruokakin oli ihan kohtuullista. Jotkut kerkesivät vielä pikaiselle pubikierroksellekin.

Seuraavana aamuna olikin sitten hyvän englantilaisen aamiaisen jälkeen lähtö bussilla Duxfordin lentokentälle koko päiväksi.  Sää oli kirkas ja lämmin, lämpötila nousi iltapäivällä + 27 asteeseen.

Ensimmäiset tunnit kuluivat tutustuen museoihin, joissa riitti lentokoneita varmaan lähes sata ellei ylikin, vanhoista  sodan aikaisista nykyaikaisiin koneisiin.

Varsinainen lentonäytös alkoi noin 13.30 ja sitä jatkui kello 17.30 asti. Ilmassa oli koko ajan jotain toimintaa .Oli mahtaavaa katsella, kun yhdistetty kuuden koneen Spitfire/Hurricane laivue suoritti esityksen. Myös USAF B-17 lentävä linnoitus teki mahtavan vaikutuksen lennollaan, puhumattakaan P-51 Mustangin ja kahden Mersun lentoesityksestä, jotka olivat myös katsomisen arvoisia, vaikka Mersut olivat sitä espanjanmallia.

Lentokuntoon oli  saatu myös Avro Vulcan nelimoottorinen jet-pommikone, joka teki melkoisen vaikutuksen yleisöön. Vulcanhan tuli kuuluisaksi Falklandin sodan ( v.1982 ) aikana pommittamalla Falklandin lentokentän ”säpäleiksi”.

Hotellissa syödyn illallisen jälkeen alkoi taas ”kukaminnekin” pubikierros. Meitä lähti noin 10 hlön porukka tutustumaan ilmailuaiheiseen Eagle – pubiin. Siellä oli seinät ja katot täynnä ilmailu- aiheisa kuvia ja kirjoituksia ja oluitakin oli monenlaisia.

Sunnuntaina 9.9 aamiaisen jälkeen lähdimme omalla bussilla Hendoniin, matkan aikana kiltaveli Matti Antikainen piti erittäin mielenkiintoisen noin tunnin esitetelmän aiheesta ”Taistelu Englannista”.

Hendonissa tutustuimme RAF:n ja Battle of Britain museoihin, joissa riitti nähtävää yllinkyllin.

Illan suussa saavuimme Lontoon keskustaan Hotelli Imperialiin, jonne majoituimme kahdeksi yöksi. Hotelli oli sijainniltaan hyvä, vaikka tasoltaan se ei ollut samaa luokkaa kuin mitä Cambridgen hotelli oli.

Maanantai 10.9 oli sitten Lontoo päivä. Noin 15 hengen ryhmä lähti tutustumaan sodan johtokeskukseen Uxbridgeen, jonne mentiin julkisilla kulkuneuvoilla. Oli ollut mielenkiintoinen retki. Joku porukka meni British Museoon ja eräs pieni ryhmä(minä mukana) lähti tutkimaan museolaiva Belfastia ja sen jälkeen menimme tutustumaan Churchillin sotakabinettiin, joka olikin aikamoinen laitos, sijaiten osittain maan alla.

Tiistai 11.9 olikin sitten kotiinlähtöpäivä. Koko matka onnistui melko hyvin niin säiden kuin muunkin kuten aikataulujen ym tarjonnan puitteissa, ainakin palaute oli positiivista.